En organisation har udviklet et online kursus (et e-læringswebinar eller lignende) Når deltagerne har gennemført kurset, svarer de på enkle spørgeskemaspørgsmål om deres oplevelse af webinaret. Deltagerne kan også give stjerner, der anmelder oplevelsen. Når afviklerne af kurset læser anmeldelserne, får de et meget broget billede: Nogle er vildt begejstrede og giver 5 stjerner, mens andre er meget utilfredse og giver 1 stjerne.
Det er svært helt at forstå, hvad anmelderne mener med deres kommentarer om kurset. Svarene er uklare.
De kritiske kommentarer fylder i afviklernes bevidsthed, skal vi lave webinaret helt om?
Koster arbejdstid og penge
Kære afvikler af kurset, jeg forestiller mig at en eller flere ting sker hos dig lige nu:
- Din chef har lagt mærke til de utilfredse anmeldelser, og vil gerne være en chef, der handler. Han/hun/hen vil gerne lave kurset om.
- Du bliver selv påvirket af de utilfredse anmeldelser, og har selv lyst til at lave online kurset om.
Inden du bruger et stort antal arbejdstimer og arbejdspladsens penge på at gøre det, så kig på anmeldelserne igen.
Spørgeskemaets begrænsninger
Når vi laver spørgeskemaspørgsmål om folks oplevelse med for eksempel et webinar, spørger vi ofte bredt ind, det giver nogle gange brede uklare svar. Kommentarfeltet i spørgeskemaer har begrænsninger, de kan give værdifuld information, som kan supplere andre spørgsmål. Men de kan også give os alt for brede svar, vi ikke helt forstår. Vi har brug for at spørge ind.
Hvis vi skal handle på de uklare svar, skal vi først forstå dem bedre.
Det vil være en god ide at lave små interviews med dem, der giver uklare svar. På anmeldelsesplatforme er folk typisk ikke anonyme, og derfor kan du kontakte kursisterne for at interviewe dem. Formålet er at få anmelderen til at fortælle, hvorfor kursisten anmeldte som vedkommende gjorde. Det kan foregå uden at koste meget arbejdstid eller penge. For eksempel kan interviewet foregå over telefonen og behøves ikke varer mere end 20 minutter.
Det giver uddybende interviews dig
Hvis du gennemfører interviewene, er mit bedste gæt at kursisterne har fortalt dig:
- Hvilken specifik del af dit webinar, de ikke brød sig om. Og måske givet forslag til, hvad de hellere ville have.
- At de egentlig ikke kan huske, hvorfor de var så kritiske overfor webinaret, og de nok bare havde en dårlig dag.
- Hvad de specifikt godt kunne lide ved webinaret.
Nu er det måske tid til at ændre dit online kursus
Interviewet har formentlig givet dig uddybninger af spørgeskemaerne. Noget kan du bruge til at lave mindre tilpasninger i kurset, andet behøves du ikke reagerer på og andet kan give dig ro i maven, for når folk bedømmer kurser. Måske ved du nu en masse, som gør, at du faktisk vil ændre hele kurset, og gør det. Det vigtigste er, at spørgeskemaet i sig selv ikke kunne give dig den viden, uddybende interviews er en god idé, når organisationen skal træffe kvalificerede beslutninger.
Held og lykke med udviklingen af dine kurser.
Vil du vide mere om at lave gode evalueringsskemaer:
Læs, hvad jeg skrev om det sammen med Charlotte Albrechtsen her